Milieu en ontwikkeling (klas 11)

Tijdens deze periode wordt stilgestaan bij een tweetal belangrijke en actuele thema´s: milieu- en ontwikkelingsproblematiek. In de eerste week staat het milieu centraal. Aandacht wordt besteed aan de vraag welke gevolgen ons consumptiepatroon heeft op het milieu. Ook komen enkele 'oplossingen' of 'maatregelen' aan de orde om 'duurzamer' te leven en milieuproblemen tegen te gaan.

In de tweede week staat de ontwikkelingsproblematiek en ontwikkelingssamenwerking centraal. Allereerst gaan we dieper in op wat een 'ontwikkelingsland' is en de problematiek die zich in deze landen voordoet. Vervolgens wordt ontwikkelingshulp en -samenwerking onder de loep genomen. Wie doen aan ontwikkelingshulp? Waarom? Werk het? Heeft het zin? Wat vind jij?

In de derde week gaan we aan de slag met een simulatiespel. Hierbij kruipen jullie in de huid van de minister van ontwikkelingssamenwerking, een politieke partij, een ontwikkelingsland, een ontwikkelingsorganisatie of de pers. Het doel is dat de minister aan het eind van de week met een wetsvoorstel komt omtrent ontwikkelingssamenwerking. Hoeveel geld moet er worden besteed? Welke landen moeten geholpen worden? Hoe moeten deze landen geholpen worden. Het mag duidelijk zijn dat hier de meningen over verschillen....

KLIK HIER voor de opdrachten en gebruikte materialen

KLIK HIER voor het rollenspel

KLIK HIER voor videomateriaal.

KLIK HIER voor de journaals van het rollenspel!